Božićni post počinje 28. novembra i traje 40 dana – do Badnjeg dana, 6. januara, a vjernici pravoslavne crkve se ovim postom pripremaju za proslavu jednog od najvećih hrišćanskih praznika – Božića.
Božićni post u pravoslavlju je drugi po dužini trajanja, blaži i kraći od Vaskršnjeg posta, a podrazumijeva 40 dana uzdržavanja od mrsne hrane i alkohola, ali i grješnih misli, želja i djela.
Patrijarh srpski Pavle, 44. vrhovni poglavar Srpske pravoslavne crkve od 1990. do 2009. godine, bio je jedan od najcenjenijih i najvoljenijih crkvenih ličnosti u Srbiji, čija su skromnost, mudrost i duhovna snaga ostavili neizbrisiv trag u našem narodu. Upravo zato su njegove riječi i razumijevanje posta pravi savjet kako da se pričestite i očistite od grijehova narednih 40 dana.
„Šta za duhovni život hrišćanina znači sv. Pričešće jasno je iz te riječi samoga Gospoda: ‘Ja sam živi Hljeb koji je sišao s neba. Ko jede od ovoga Hljeba živjeće vječno… Ako ne jedete tijela Sina čovječijeg i ne pijete krvi njegove, života nećete imati u sebi. Ko jede Tijelo moje i pije Krv moju ima život vječni i ja ću ga vaskrsnuti u posljednji dan. Jer je moje Tijelo pravo jelo i Krv moja pravo piće.’
Iz potpune vjere u ove riječi Gospodnje, prvi su hrišćani žurili sv. Pričešću ne po nekom naređenju, nego neposredno iz osjećanja da bez Njega ne mogu duhovno živjeti, upravo onako kao što čovjek ne diše po naređenju, nego spontano, osjećajući da se bez vazduha guši i da umire.
Odlazili su svagda nedjeljom i praznikom na svetu Liturgiju i na đakonov poziv ‘sa strahom Božijim i vjerom pristupite!’ svi su u redu, prilazili i pričešćivali se. Oni su pritom potpuno osjećali da pristupaju najdubljoj tajni naše vjere i najvećem daru Božijeg milosrđa, pa su se trudili da Svesvetom i Prečistom Bogu, u svetom Pričešću, prilaze u čistoti i svetosti srca i duše.
Zvali su se ‘sveti’ i zaista su bili sveti; čuvali su se od svakog grijeha, jer su znali da ‘ko čini grijeh, rob je grijehu’, da grijeh okreće čovjeka na pravac koji vodi suprotno od Boga, prlja dušu i čini je nesposobnom za sveto Pričešće.
Onaj ko bi ipak pao u grijeh, odmah se dizao, ispoviješću čistio dušu od njega da ne bi u nečistoti primio sveto Pričešće: ‘Jer, koji nedostojno jede i pije (Hljeb i Čašu Gospodnju) sud sebi jede i pije, ne razlikujući Tijela i Krvi Gospodnje.’
U isto vrijeme, hrišćani su sveto držali i ustanovu posta, znajući da je post božanska ustanova, jer je još u Starom Zavjetu Bog naredio post kao ‘naredbu vječnu’. U Novom Zavjetu je sam Gospod Isus Hristos postio i rekao da će Njegovi učenici postiti. Postili su Apostoli i svi Sveti… Post su držali u određeno vrijeme radi potrebe posta, a pričešćivali se radi potrebe pričešća stalno, kako za vrijeme posta tako i za vrijeme mrsa; u postu se postilo i pričešćivalo, u mrsu se mrsilo i pričešćivalo, onako kao što danas čine sveštenici.
Prvobitno nije bilo neke posebne pripreme za Pričešće, niti je post smatran za jedno od sredstava za njega. Za pričešće se pripremalo cjelokupnim životom, držanjem svih Božijih zapovijesti i čuvanjem od svakog grijeha.
Tako su postupali i sveštenici i vjernici u hrišćanskoj Crkvi za čitavo vrijeme progona, za prvih 300 godina, dok su u nju stupali samo oni koji su iz čvrste vjere u Carstvo nebesko bili spremni na sve teškoće da bi ga zadobili. Moralni život hrišćana tada je bio na velikoj visini. No, kada je došla sloboda, pod carem Konstantinom, 313. godine, Crkvi su počeli prilaziti i oni koji u njoj nisu tražili i našli ‘blago skriveno u polju’ i koji nisu bili spremni da sve dadu da bi kupili to polje…“ S toga se nivo moralnog života hrišćana u mnogome snižava. Svetom pričešću mnogi pristupaju i tada redovno, ali bez ozbiljnog staranja da za Njega budu što dostojniji. Drugi, pak, počinju svoj redovan prilazak sv. Čaši da odlažu, sa izgovorom da žele da se što bolje pripreme.
Ali borbu za očišćenje svoje duše nisu vodili stalno, nego povremeno, samo nekoliko dana prije Pričešća. No, i to im je padalo teško, pa su sve češće odlagali pripremu i samo pričešćivanje, dok nisu spali na to da se pričešćuju samo četiri puta godišnje ili još rjeđe.
Zbog onih prvih, Crkva je, po riječima sv. Jovana Zlatoustog, i ustanovila 40-dnevni post pred Božić i Vaskrs: Primjetivši štetu koja dolazi od nemarnog postupanja, Oci odrediše 40 dana… da bismo svi mi, očistivši pažljivo u ove dane molitvama, milostinjom, postom, svenoćnim bdenjem, suzama, tako pristupili sv. Pričešću čiste savjesti, koliko je to moguće.“
One druge pak, sveti otac pominje da se moraju truditi ne samo pred Pričešće nego da im valja da mogu stalno živjeti tako da mu čiste savjesti mogu redovno pristupiti. Na pitanje kojima treba dati za pravo, onima koji se često pričešćuju ili onima koji to rijetko čine, on odgovara: „Ni jednim ni drugim nego onima koji to rade čistim srcem i besprijekornim životom. Takvi neka pristupaju svagda. A koji nisu takvi – nijedanput. Zato što oni na sebe navlače sud, osudu, kaznu i muke.“
No od svih sredstava čišćenja duše za ovaj najprisniji susret i za sjedinjenje sa Gospodom, o primanju Njegovog Tijela i Krvi, u svijesti našeg naroda došlo se dotle da se u tjelesnom postu vidi sve i sva, prenosi rastko.rs.
Mnogi od sveštenika postaviće pred Pričešće vjernom samo jedno pitanje: „Jesi li postio?“ i, kad čuju potvrdan odgovor, reći će: „Pristupi!“ Kao da je to jedino važno, a sve drugo nebitno, i to – da li ovaj zna čemu pristupa i zašto, i to – zna li Simvol vjere i osnovne molitve, i da su mu usta i jezik čisti od laži, psovki i ružnih riječi, i da možda nisu bludnici; a ako je u pitanju žena, da nije možda sujeverna, da ne ide vračarama i gatarima, da ne nosi nikakve amajlije, ili da možda ne vrši pobačaj…
A o interesovanju sveštenika za redovnu molitvu, čitanje sv. Pisma i ogomislije onoga ko želi da se pričesti, i da ne govorimo. Protiv ovakvog mehaničkog pristupa sv. Pričešću, u pravoslavnom svijetu sveštenici – pastiri intenzivno nastoje na tome da se vjerni što češće, po mogućstvu na svakoj Liturgiji pričešćuju, spremajući se za to stalnim bdenjem nad svojom dušom.
Poznajući dobro duhovno stanje svakog pojedinačnog člana svoje pastve, jednima savjetuju da se pričešćuju više puta u toku posta, drugima da to čine i u vrijeme mrsa, pri čemu nekima da poste dva – tri dana nekima sedam dana, a nekima da se pričešćuju stalno i bez posta…
Neosporno je da i shvatanje naših vjernih treba uzdizati u pravcu redovnog pristupanja sv. Tajni Pričešća, ali pod uslovom da stalno bdiju nad čistotom svoje duše, nad držanjem duhovnog posta, čuvanjem srca, očiju, ušiju, i sviju čula od svega grešnog, a ne samo držanjem tjelesnog posta i to samo nedelju dana pred Pričešće. Znači, treba se sačuvati svake krajnosti i jednostranosti.“
Ovako je govorio patrijarh Pavle, jedan od najvećih moralnih autoriteta na našim prostorima, koji je svojim primjerom povučenog života, bez luksuza davao smernice šta znači biti dobar čovjek. Njegove riječi: „Budimo ljudi!“ ostala nam je kao zavet kojeg moramo da se držimo, pogotovo u danima posta, prenosi Ona.rs
Comments